Bij Your Time Yoga begin je de les heel rustig, zittend of liggend op de mat. Je start vaak met ademhalingsoefeningen. Zo krijg je de kans om rustig te worden en bewust bezig te zijn met je lichaam. Daarna start je met bewegingen en houdingen dicht bij de vloer. Die breid je langzaam uit naar verschillende andere (staande) houdingen. Die houdingen verbind je aan elkaar met vloeiende bewegingen. Vervolgens bouw je de bewegingen dynamisch af, tot aan het einde, waarbij je weer stil op de mat zit of ligt.

Iedere les heeft een thema. Bijvoorbeeld: schouders openen, heupen openen, of voor- en achterover buigen. Maar een bepaalde houdingen kan ook het thema zijn van de les. Dan bouwen we langzaam naar die houdingen op.

De bewegingen in de Vinyasa les zijn rustig, maar zeker niet eenvoudig. Ze zijn echt bedoeld om je lichaam sterker te maken en een les kan behoorlijk pittig aanvoelen. Je hartslag gaat omhoog en je kunt gaan zweten. Het is belangrijk dat je blijft ademen en dat je de poses op jouw niveau doet. Zo train je je lichaam en voel je de uitwerking van de houdingen beter. Omdat je tijdens de les alle bewegingen combineert met je ademhaling, kom in je een bepaald ritme: de Vinyasa flow.

Tijdens de les train je jezelf ook in de kunst van het ontspannen. Dat doen we tijdens een complete cool down. Via de houdingen in de cool down breng je je hartslag weer omlaag. Ook je adrenalineniveau zal zakken. Als je deze oefeningen vaker doet, zul je merken dat je ook op andere momenten beter kunt ontspannen.

Vinyasa is een erg creatieve vorm van Yoga. Iedere les is anders en afgestemd op de sfeer in de groep. Het grootste deel van de les blijf je in beweging. Daarnaast zijn er houdingen die je wat langer vasthoudt. Sommige houdingen en bewegingen komen vaker terug. Dat zorgt ervoor dat je ze beter uitvoert en dat je de uitwerking ervan beter voelt.

Het doel van de houdingen en bewegingen is balans brengen. Balans in je lichaam en in je geest. Voor de balans in je lichaam wissel je intense houdingen af met counter-poses. Voor je geest focust Vinyasa zich op ademhaling en rust vinden in jezelf. Zittende of bewegende meditatie kan ook een onderdeel zijn van de les.

Vinyasa is Sanskriet voor flow of transitie. Vinyasa is een yogastijl, maar het is ook een set van bewegingen die vloeiend in elkaar overlopen. Tijdens een les Vinyasa Yoga, kan je dus verschillende Vinyasa’s uitvoeren.

Ervaar zelf de Vinyasa flow. Schrijf je in voor een proefles via het contactformulier. Voor meer informatie mag je altijd bellen, appen of mailen. De contactgegevens van Your Time Yoga vind je hier.

We beginnen de les met een moment van meditatie, om naar binnen te gaan en voor te bereiden op vertragen. Daarna gaan we in de houdingen, we nemen de tijd om de houdingen op te bouwen zodat we daar echt comfortabel in kunnen zijn voor een tijd. In de houding oefen je ‘non-doing’, observeren van alles wat zich van binnen afspeelt en je lichaam dieper in de ondersteuning laten zakken. Tot het tijd is om naar de volgende houding te gaan.

We doen een aantal houdingen en eindigen met een langere Savasana, eindontspanning. Soms eindigen we met een begeleide ontspanningsoefening.

Meditatie is een heel belangrijk aspect van yoga. Zijn waar je bent zonder (zelf)veroordeling, je lichaam voelen, ademhaling en de golfbeweging van je gedachtes waarnemen is het startpunt van meditatie. In Restorative Yoga oefenen we het niets-doen en het richten van onze aandacht naar de diepere lagen in onszelf.

Tijdens een les train je jezelf in de kunst van het ontspannen. We doen dit door langer in de houdingen te blijven, ons lichaam volledig ondersteund. Met onze ogen bedekt en in stilte. Hierdoor krijgt ons lichaam via ons parasympatisch zenuwstelsel de boodschap dat het kan ontspannen. Als je vaker Restorative Yoga doet dan zal je merken dat je ook op andere momenten beter kan ontspannen.

Do you have the patience to wait until your mud settles and the water is clear? Can you remain unmoving until the right action arises by itself? ~Lao Tzu.

Restorative Yoga is Yoga van het niet-doen. We nemen de tijd om de houdingen op een specifieke manier op te bouwen zodat het mogelijk is om een langere tijd niets te doen.

In een tijd waar ‘doen’ een groot deel van ons leven bepaald, is het nodig om ruimte te vinden voor verkoeling en om stil te zijn. Het doel van Restorative Yoga is om innerlijke stilte en kalmte te vinden.

Ervaar Restorative Yoga voor jezelf. Schrijf je in voor een proefles via het contactformulier. Voor meer informatie mag je altijd bellen, appen of mailen. De contactgegevens van Your Time Yoga vind je hier.

Direct aanmelden voor de les?

Ik wil graag meedoen op: